De AFCA supportersclub stelt zich op het standpunt dat het politieoptreden in en om Sportsbar Alacatraz op 31 oktober onrechtmatig was. Hieronder kun je lezen wat je kunt doen als je de bewuste avond in Alcatraz aanwezig was.
De avond voor de klassieker komen op vele plekken in de stad Ajacieden samen om onder het genot van een drankje de wedstrijd van de volgende dag te bespreken. Dit jaar was dat niet anders. Op zaterdagavond 31 oktober jongstleden bevond een aantal supporters zich in Sportsbar Alactraz aan de Van Woustraat in de Pijp. Totdat de mobiele eenheid het nodig vond dit gezellige samenzijn zonder opgaaf van reden te komen verstoren. Met veel machtsvertoon werd Van Woustraat afgezet. Het café werd omsingeld en de aanwezigen moesten één voor één naar buiten. De cafébezoekers werden om hun identiteitsbewijs gevraagd en vervolgens onder toeziend oog van toegesnelde sensatiebeluste buurtbewoners gefouilleerd. Vele supporters vroegen zich hardop af op welke basis deze actie plaatsvond, maar geen van de dienders kon een antwoord op deze vraag geven.
Drie aanwezigen konden geen identiteitsbewijs tonen en werden meegenomen naar het hoofdbureau van de politie aan de Elandsgracht. Zij werden later zonder boete naar huis gestuurd. De politie heeft geen van de bezoekers van het café kunnen betrappen op strafbare feiten en heeft bovendien niets in beslag genomen.
Uit onderzoek van de AFCA Supportersclub is gebleken het politieoptreden onrechtmatig was. Dat geldt voor het fouilleren en voor het vorderen van het identificatiebewijs.
Wat kun je doen?
Was je op zaterdag 31 oktober in Alcatraz? Ben je ook ten onrechte gefouilleerd? Wil je dat de over jou op die avond door de politie verzamelde gegevens vernietigd worden? Neem dan contact op met de AFCA Supportersclub via deze link.
Wij kunnen je helpen bij het indienen van een officiële klacht bij de politie. Mocht de politie met ons van mening zijn dat het politieoptreden van 31 oktober onrechtmatig was, dan is zij verplicht de verzamelde gegevens te vernietigen.
Mocht de klachtprocedure niet tot de gewenste resultaten leiden, dan kunnen we ons wenden tot de Nationale Ombudsman. Hoe meer mensen zich bij ons melden, hoe sterker we staan.
Zelfs een ezel stoot zich in het gemeen.......