Gister heeft AJAX op haar website bekend gemaakt dat de club met maar 7.700 i.p.v. 10.000 supporters naar de bekerfinale tegen feijenoord in de rotterdamse kuip gaat.
Daar waar AJAX donderdagmiddag nog aangaf ook te luisteren naar wat er uit een overleg van de ASD (AJAX Supporters Delegatie) zou komen, blijkt nu dat dit een farce majeur was. AJAX wil met 7.700 supporters naar de finale om het (volgens eigen zeggen) overzichtelijk te houden voor de club.
Uit een overleg van de ASD dat vrijdagochtend was belegd werd besloten dat het 10.000 kaarten of niks moest worden. Tijdens dat overleg kwamen ook de volgende feiten naar boven:
Prijs
Het kaartje voor de finale zou bij 10.000 supporters ongeveer € 65,00 gaan kosten en bij 7.700 supporters gaat dit ongeveer € 75,00 worden.
Ter verduidelijking, een kaartje voor de finale kost los € 30,00. Wij worden als supporters dus nog eens voor bijna € 45,00 opgelicht.
Aansprakelijkheid
AJAX wil alle supporters aansprakelijk stellen voor eventuele schade die er die dag zal worden aangebracht. Hiervan even een rekenvoorbeeld:
De maximale schade die geleden kan worden bij het vervoer met 7 treinen is € 105 miljoen. Hiervoor heeft AJAX zich verzekerd en kan de maximale schade maar € 2,5 miljoen bedragen. Dit zou kunnen betekenen dat er dus per persoon die naar de finale gaat een extra kostenpost van ongeveer € 325,00 zou kunnen ontstaan.
De finale kan je in het goedkoopste geval dus € 75,00 kosten en in het ergste geval ongeveer € 400,00.
Harde kern
De harde kern van AJAX moet in een laatste en dus aparte trein vervoerd worden op aanspraak van de rotterdamse driehoek. Dat betekent dat ze dus kunnen bepalen of die trein rotterdam wel haalt of niet. Met andere woorden als er in de treinen daarvoor iets gebeurd dan is er dus geen fanatieke aanhang in de kuip en ook geen Vak410.
Overleg
Er is de afgelopen twee weken drie keer overleg geweest tussen AJAX en supportersdelegaties, gisteren is er een laatste overleg geweest waar in AJAX aan de AFCA SC en de SVA heeft gevraagd naar hun standpunt. De AFCA SC wilde of 10.000 supporters of niks en de SVA wilde het liefst 10.000 supporters en als het echt niet anders kon dan minder. Voor de AFCA SC was dit onbespreekbaar.
Opvallend is dat het overleg nog niet afgelopen was en Rik van de Boog belt de voorzitter van de AFCA SC, die overigens niet zelf bij het overleg was, en meldt deze dat het voorstel van 7 treinen van de SVA is aangenomen. Hierop is gezegd dat daarover ook overlegd moest worden met de ASD, uit dat overleg kwam dus dat minder dan 9 treinen onbespreekbaar was.
Delegaties van AFCA SC, SVA en ASD geven dit door aan AJAX (Jeroen Slop), maar die geven allerlei vage redenen waarom het eventueel maar 7 treinen kunnen zijn. Tevens wordt de vraag gesteld of AJAX ook de winsten met supporters gaan delen, nu ze supporters ook hoofdelijk aansprakelijk gaan stellen voor alle schade die veroorzaakt wordt.
Slop geeft eerst aan dat de winst zeker niet wordt gedeeld, maar dat de schade wel zou gaan worden verhaald, daarna geeft Slop om 14:15 uur aan dat hij het standpunt van de ASD in het overleg van AJAX zal aangeven en dat er om 15:00 uur duidelijkheid zal komen.
Vervolgens gaat om 14:20 uur de telefoon van de voorzitter van de AFCA SC, het is Rik van de Boog met de volgende mededeling:
‘In overleg met Uri Coronel, de voorzitter van AJAX, is besloten om 7 treinen met AJAX supporters naar de bekerfinale te gaan laten rijden. Daarnaast gaan we dat aanvullen tot 9.000 supporters door bussen met directie, sponsors en zakenrelaties te laten rijden richting de kuip.'
Daarop wordt Rik van de Boog met directie uitgenodigd om hier a.s. zondag uitleg over te komen geven aan de achterban in het supportershome en hierop waren zijn woorden:
‘Wij voelen ons niet geroepen om uitleg aan de achterban te geven a.s. zondag, het gezeur heeft nu lang genoeg geduurd, we zij het wel een beetje zat. We willen ons nu gaan voorbereiden op ‘het feest'.
Wij als supporters weten weer precies waar we staan bij AJAX, onderaan de ladder...
Namens de supporters,
AJAX Supporters Delegatie