Opeens gingen zondag tijdens de rust de oortjes klapperen. Een gevoel van onwerkelijkheid dat langzaam overging in een woedend fluitconcert. Zoals alles wat mooi is door zijn authenticiteit in het voetbal uiteindelijk verneukt wordt door de commercie bleken ook enkele van onze songs niet tegen dit monster opgewassen. Zet een paar songs achter elkaar met een beat eronder en we hebben een nieuwe kaskraker in Amsterdam, zo zal er wel gedacht zijn. De jongen die uiteindelijk dit gedrocht ten gehore bracht heeft inmiddels zijn fout ingezien en ons laten weten dat dit nooit de bedoeling had moeten zijn. Hij had hier verder geen commerciële bedoelingen bij en dacht dat dit een leuk initiatief zou zijn. Laten we het erop houden dat hij enigszins naïef is geweest om het maar eventjes subtiel uit te drukken. Wat ons betreft is daarmee de kous af. Laat hem dus verder gewoon met rust.
Schrijnender is het feit dat Ajax nog steeds niet snapt hoe de supporter in elkaar steekt. Wij willen geen keiharde muziek door de speakers, wij willen de warming up zien en onze kelen zelf alvast smeren. Het clublied voor het eerste fluitsignaal; ‘Three Little Birds’ voor het begin van de tweede helft en ‘Dit Is Mijn Club’ na afloop. En niet met alles overstemmend geluid, maar slechts ter begeleiding van de supporters, die zelf dondersgoed geluid weten te produceren. Koossie of Peter tijdens de rust met de Amsterdam medley is altijd wel vermakelijk, maar kom in godsnaam niet meer met tweede of derderangs Idols artiesten op de proppen. Optyfen. Als we naar slechte muziek willen luisteren zetten we wel Radio Veronica op…
Oei, hebben we meteen weer een ander pijnpunt te pakken. Wat doet die zender daar nu weer met zo’n popie-jopie DJ? ’t Zal met de sponsorovereenkomst te maken hebben. Radio Veronica is ‘official media partner’ van Ajax. Lees voor de grap eens even dit artikel.Om te kotsen, die commerciële praatjes over VIP-behandelingen, synergie en nieuwe vormen van sponsoring. Dit soort contracten is trouwens niet alleen met Radio Veronica afgesloten, maar met vele andere bedrijven. In ruil voor een geldbedrag mogen bedrijven zich partner van Ajax noemen. In eerste instantie denk je dat daar niet zo veel mis mee is. Een reclamebordje in het stadion en wat kaarten weggeven op de radio of bij een nieuwe koelkast. Maar nee, Ajax geeft rustig onze contactgegevens aan hun ‘partners’ voor commerciële doeleinden.
Sterker nog, we hebben een gigantische marketingafdeling die tonnen kost en en die zo opdringerig mogelijk probeert te zijn. Leiding van dat hele apparaat is in handen van Van der Aat. Deze man is in een paar jaar tijd bij Ajax steeds meer narcistische trekkies gaan vertonen. Als assistent coach van een jeugdteam van Almere City helemaal door het dolle heengaan als je van Ajax wint; in de hoogste regionen van de UEFA en ECA Ajax een modderfiguur laten slaan, waardoor Ajax op bestuurlijk niveau niet meer serieus wordt genomen; en zelf ervan overtuigd zijn dat er geen nieuwe Algemeen Directeur nodig is, omdat hij vindt dat ie zelf de boel nu wel aardig runt.
Zo zie je maar weer eens dat de fluwelen revolutie van Cruijff in veel meer opzichten dan je zou denken een zegen is voor Ajax. Ajax gaat weer terug naar de basis, Van der Aat zal er zo spoedig mogelijk worden uitgeschopt en een nieuwe Commercieel Directeur zal eerst zijn oor te luister leggen bij supporters voordat hij ze producten, diensten of baggermuziek aansmeert. Ajacieden zijn geen makke lammetjes waarvan je even financieel beter kunt worden. Wij zijn de meest trotse supporters van het land en als je met ons fokt zullen wij in opstand komen.