In 2000 werd Umbro door Adidas afgelost als kledingsponsor van ons aller Ajax. Het eerste jaar Adidas riep veel emotie op bij de supporters, aangezien de Duitse sportfabrikant dacht het maagdelijk wit van ons mooie thuisshirt te ontsieren met drie rode strepen op de mouw. Adidas gaf toe de bijkomende emotie te hebben onderschat en een seizoen later kwam men hierop terug. Het volgende bericht was toen op de officiële Ajax website te lezen: `De mouwen en de broek van het thuistenue van Ajax zullen volgend seizoen maagdelijk wit zijn. In overleg met de club heeft kledingsponsor Adidas besloten een tenue te ontwerpen zonder de drie strepen. Ook de kousen, die nu voorzien zijn van drie liggende strepen, worden met één rode band weer herkenbaar. (behalve evt. Champions League duels)`.
Vanaf volgend seizoen (2009-2010) wordt ons mooie wit-rood-witte thuisshirt na tien jaar weer ontsierd met drie rode strepen van Adidas op de mouw, ook tijdens wedstrijden in de nationale competitie. Deze mededeling kreeg de AFCA Supportersclub tijdens een presentatie van de Ajax-directie. Vorig jaar heeft Ajax een nieuw sponsorcontract afgesloten met Adidas voor een looptijd van tien jaar. In de media werd dit nog afgedaan als een megadeal die Ajax met Adidas had gesloten. Nu blijkt dat elke megadeal ook een keerzijde heeft, want ‘part of the deal" is dat de aankomende tien jaar ons thuisshirt ontsierd wordt door de drie rode strepen. De Ajax-directie geeft aan, dat de drie strepen op de mouw substantieel meer geld oplevert. Geld wat volgens de directie hard nodig is.
De AFCA Supportersclub heeft de Ajax-directie te kennen gegeven, het schandalig te vinden dat men tien jaar later weer voorbij gaat aan de emotionele waarde van het Ajax-shirt. Men doet regelrecht afbreuk aan de clubcultuur en tradities. De drie rode strepen horen gewoon niet op ons thuisshirt. Tevens hebben wij Ajax te kennen gegeven, dat wij het belachelijk vinden dat we het als mededeling gepresenteerd krijgen zonder er nog invloed op uit te kunnen oefenen. Wij hadden veel eerder geïnformeerd moeten worden over de plannen.
Wij hebben de directie van Ajax vriendelijk doch dringend verzocht om weer met Adidas in onderhandeling te gaan. Ajax heeft te kennen gegeven niets meer te kunnen doen. Het niet nakomen van de afspraken met de kledingsponsor zou contractbreuk betekenen, wat zou lijden tot zware (juridische) sancties. Dit betekent dus dat we de aankomende tien jaar zitten opgescheept met een ‘verminkt" Ajax-shirt.
Het is duidelijk dat men denkt dat de wereld er na tien jaar anders uit ziet. In vele opzichten is dat natuurlijk ook zo, maar clubcultuur en historisch besef worden niet aangetast door de tijdsgeest. Dat geldt ook voor de emoties die daarbij komen kijken. Tien jaar later maakt de Ajax-directie weer een knieval voor de commercie; het grote geld, maar gaan voorbij aan de emotie van haar supporters ! Een trieste constatering...
Adidas: Blijft van ons mooie shirt af !